Wybrane aspekty budowy nowego Dworca Fabrycznego w Łodzi

W grudniu ubiegłego roku oddano do użytku położony w centrum Łodzi Dworzec Fabryczny. Jest to ogromna inwestycja realizowana przez ostatnie pięć lat. Efekt jest imponujący, ale żeby podróżni mogli go podziwiać, należało wykonać wiele pracy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, z iloma trudnymi zadaniami musieli się mierzyć budowniczowie tego ważnego elementu Nowego Centrum Łodzi.

Fundamenty

Pierwszy poziom nowego dworca kolejowego położony jest aż 8 metrów poniżej poziomu terenu. Drugi poziom, na którym znajduje się stacja kolejowa z czterem peronami i ośmioma torami, ulokowany został 16,5 metrów pod ziemią. Można tylko sobie wyobrażać, jak dużym wyzwaniem była obudowa wykopu pod fundamenty Dworca Fabrycznego sięgające nawet 30 metrów w głąb ziemi. Do tego celu wykorzystano ściany szczelinowe o grubości metra.

Tunel

Obowiązkiem konsorcjum, któremu zlecono przeprowadzenie budowy, było również wykopanie i obudowanie tunelu, w którym położono tory przeznaczone do obsługi ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego i dalekobieżnego. Tunel ma długość 1,7 km i łączy stację Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Widzew. W celu zabezpieczenia wykopu pod ten tunel wykonana została obudowa berlińska. Nie jest to konstrukcja równie szczelna co np. grodzice; o jej zastosowaniu zadecydował prawdopodobnie fakt, iż w bezpośrednim sąsiedztwie nowego dworca nie ma żadnych wolnostojących budynków. Ponad to jest to rozwiązanie znacznie tańsze od zastosowania ścianek szczelinowych, umożliwiające swobodę kształtowania obudowy wykopu w planie.

Odwodnienie

Niemałym wyzwaniem było również odwodnienie wykopu. Prace przeprowadzono metodą wielkiej studni polegającą na globalnym obniżeniu lustra wody w całej okolicy. Odprowadzona w ten sposób woda została skierowana osobnym wodociągiem do rzeki Ner. W ten sposób nie naruszono ogólnospławnego systemu kanalizacyjnego Łodzi. Udało się również uniknąć zagrożenia zalania dworca w razie ewentualnej awarii części systemu wodociągowego. Wykonano również szereg szczegółowych obserwacji i badań, z prześledzeniem historii gruntu 150 lata wstecz, aby mieć pewność, że inwestycja nie stanowi zagrożenia dla starych kamienic znajdujących się nieopodal nowego dworca.

Ostatnie prace na budowie Dworca Fabrycznego jeszcze trwają, a ich zakończenie planowane jest na koniec bieżącego roku.

Author: Le Corbusier